India, et av verdens farligste land for kvinner

Amalie Meling Vikse, Bachelor i India områdestudier, IKOS, UiO

Delhi protest against rape (Source: Forbes.com)

Delhi protest against rape (Source: Forbes.com)

De aller fleste voldtekter i India skjer i hjemmet. Likevel er det gatene, og det offentlige rom kvinner oppfordres til å frykte. Spesielt etter mørkets frembrudd. Resultatet er blitt at Indias netter tilhører Indias menn.

For rundt tre uker siden satt jeg alene på en kafé i en liten by sørvest i India, da en venninne fra New Delhi ringte meg. Dette var siste uken av en lengre reise i landet. Min venninnes stemme hadde spor av skadefryd, men mest av alt reell bekymring. Har du sett nyhetene de siste dagene spurte hun. Det har vært en grusom voldtekt på en av bussene i New Delhi. En jente, akkurat like gammel som deg, ble gjengvoldtatt og banket opp av seks menn.

Jeg visste godt hva hun skulle si etter dette. Hun hadde sagt det mange ganger før. Men jeg avbrøt ikke. Dette var hennes land og hennes by. – Du burde ikke reise rundt alene. Dette er et farlig land for kvinner. Det er farlig å være ute alene om kvelden. Det er farlig å ta offentlig transport i India. Hvorfor tar du tog og buss når du kan ta fly. Det er farlig, det er farlig, det er farlig.

Du burde ikke reise alene, du er kvinne
Det var langt ifra første gangen jeg har hørt det. Fra henne, fra de fleste av mine andre indiske venner og noen ganger fra folk hjemme. Det er farlig å reise alene som kvinne, det er farlig å bevege seg ut i det offentlige rom som kvinne. Spesielt i India.

På telefonen oppsto det en pause. Vi hadde kranglet om dette før. Jeg har valgt å reise alene i India, og jeg er lei av at folk forteller meg hvor farlig det er, fordi jeg er kvinne. Som feminist føles det mest nærliggende å gå imot alle som sier at mitt kjønn skal begrense mine valg. Men min venninne har rett. Det er farlig å være kvinne i India. Det viser den grusomme hendelsen i Delhi. Det viser lignende overgrep vi hører om i Indiske nyheter. India er det fjerde farligste landet å være kvinne i, ifølge Thomson Reuters Foundation.

Men det er to viktig aspekter som kommer for dårlig frem i den pågående debatten rundt vold mot kvinner i India. For det første skjer størstedelen av vold mot kvinner i det private rom. For det andre, er det ikke nødvendigvis farligere å være kvinne enn mann i det offentlige rom. Dette er viktig fordi det kan belyse en konsekvens av fokuset på vold mot kvinner i det offentlig rom, som jeg mener får altfor lite oppmerksomhet. Frykten og skyldfølelsen som oppstår når kvinner beveger seg utenfor den private sfæren.

Vold i hjemmet
Voldtekten i Delhi den 16. desember var en forferdelig hendelse. Men den er ikke representativ for mesteparten av Indias voldtekter. En voldsrapport for 2011, utgitt av National Crime Records Bureaus, viser at i 94% av alle voldtekter skjer i private omgivelser. Samme rapport melder at tortur utført av ektefelle eller andre familiemedlemmer står for 43% av all vold mot kvinner.

Som nevnt er India nummer fire på listen over verdens farligste land for kvinner. Men heller ikke her er det fokuset på voldtekt og vold i det offentlige rom som kommer frem. Det er menneskehandel, spedbarnsdrap og tvangsgifting av jenter under 18 som er hovedårsaker. Fokuset på tryggere gater for kvinner i India får med andre ord en bitter ettersmak av dobbeltmoral, når man overser spørsmålet om kvinners sikkerhet i hjemmet.

Vold mot menn
– Hadde du ringt meg og vært like bekymret, om jeg hadde vært en mann?, spurte jeg, ganske provosert. Svaret kom fortere enn jeg hadde forventet. – Nei, det er klart jeg ikke hadde det. Menn er tryggere når de reiser rundt alene svarte hun. Det er et faktum. Disse tingene skjer ikke med menn.

Dette reflekterer manges holdning til vold i det offentlige rom. Kvinner er mer utsatt enn menn. Disse holdningene er lite problematisert, og står nærmest som en gitt sannhet i det indiske samfunnet. Om det er tilfelle er vanskelig å bevise, fordi det finnes lite statistikk på vold mot menn. Vold mot menn er ikke vold mot menn, det er bare vold.

Konsekvenser
Når kvinner blir sett på som ekstra utsatt i det offentlige rom, blir også frykten for gatene større. På tross av at flest voldtekter skjer i det private er det når kvinner beveger seg ut av hjemmet de skal passe seg. Men det verste er kanskje at det skaper et spørsmål om skyld om man blir utsatt for kriminalitet.

Den indiske journalist Medha Chaturvedi skriver, i en artikkel om hvordan det er å være enslig kvinne i Delhi, at hun er redd for å bevege seg ut om kvelden. Ikke bare fordi hun kan utsettes for vold, men også fordi hun vil bli sett på som delvis skyldig i det selv:

«Jeg er ganske sikker på at hvis jeg ble misbrukt eller voldtatt vil det være de som sier: `Hun ba om det.´ De husker kanskje at jeg hadde på meg skjørt en gang, eller at jeg befant meg i en bar.»

Hun skriver at hun får råd både fra naboer og kolleger om å kle seg og te seg på en spesiell måte, for å unngå uønsket oppmerksomhet. Men hun hører sjelden noen fortelle en mann om selvkontroll. Det er kvinnene som skal ta forhåndsregler, dermed blir bildet også at de har noe av skylden om de skulle være utsatt for et overgrep.

Etter å ha trykket av telefonen, drukket en siste kopp chai og betalt, gikk jeg hjemover mot hotellet. Det var blitt mørkt og gatene var stille. På tross av den lite oppløftende telefonsamtalen følte jeg meg verken mer eller mindre utrygg. Natten var tross alt den samme. Men det virket som de fleste andre kvinner i denne byen hadde et annet syn på saken. For hvor var det blitt av dem? Jeg så ikke en eneste kvinne. De var forduftet fra gatebildet.

Det er jo også en løsning på problemet, tenkte jeg. Ingen kvinner i det offentlige rom, ingen vold mot kvinner i det offentlige rom…

This entry was posted in Gender and tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to India, et av verdens farligste land for kvinner

  1. leser says:

    Kan du ikke sende inn denne til NRK Ytring som en litt utvidet & mer “lokal” norsk kommentar til nyhetene som renner inn!

  2. Fokus INDIA says:

    Heisann – jeg tror Bergens Tidende var først ute og har hatt det på trykk… Ellers en glimrende idé.

  3. Pingback: Kinarull 01.13 | Reisebrev fra Taipei

Leave a Reply

